Ingyenes CRM > CRM rendszer > Mikor van szükség CRM-re
Mikor vezessünk be CRM rendszert?
Először fordítsuk meg a kérdést: mikor nincs szükség CRM-re?
Abban az esetben nincs szükség CRM-re, ha az ügyfeleinkkel kapcsolatos összes teendőt, ígéretet időben, magas minőségben el tudjuk végezni írásos feladatlisták nélkül, azaz:
- kisszámú, néhány ügyféllel dolgozunk,
- egy-egy ügyfelet egy munkatárs szolgál ki, ő látja át a teljes ügyfélfolyamatot.
Praktikusan minden cég használ valamilyen CRM rendszert, még ha nem is tud róla. Excel tábla, határidőnapló, vagy okos telefon is alkalmas bizonyos szintig az ügyfelekkel kapcsolatos adatok és teendők kezelésére, bár ez elég egyszerű és munkaigényes megoldás.
A második kérdésként érdemes megvizsgálni, hogy az ügyfelekkel kapcsolatos információkat meg kell-e osztani a munkatársak között? Ennek megfelelően elegendő-e egy papír alapú rendszer vagy valamilyen elektronikus megoldást érdemes választani.
Mikro és középméretű cégeknél - ahol az ügyfélkiszolgálást több munkatárs végzi -, már szükséges egy közös adatforrás az ügyfelekről, ellenkező esetben számos kellemetlen helyzet alakulhat ki:
- gyorsan értesíteni kell az ügyfelet telefonon, de a kontakt személy neve és telefonszáma valamelyik munkatárs telefonjában található,
- az ügyfél pontosítást kér egy ajánlattal kapcsolatban, de nem találjuk az elküldött árajánlatot, mert az a kollégánk email fiókjában vagy táskájában található,
- egy munkatárs szabadságra ment és az ügyfél érdeklődik, mikor kapja meg a véglegesített szerződést („még nem kapta meg?”),
- egy munkatárs elhagyja a céget és nincsen írásos információ az általa kezelt cégekről: nevek, telefonszámok, üzleti lehetőségek, eddig elvégzett feladatok, státuszok stb.
Ha ügyfél-információkat meg kell osztanunk a munkatársak között, célszerű egy olyan CRM renszert választani, amelyben:
- átláthatókká tehetők az ügyfélfolyamatok,
- mérhetővé és ellenőrizhetővé válnak a munkatársak teljesítménye,
- az ösztönzési rendszer kialakítása egyszerűsödik,
- időben kimutathatóvá válnak az eltérések az éves tervektől,
- rövidíthető a döntések átfutási ideje, a vállalat reakciója gyorsítható.
Ahogy a munkamegosztás fokozódik a vállalatnál (kkv, nagyvállalat, multi), annál több információt kell megosztani a munkatársak között, annál fontosabb az adatok professzionális kezelése CRM rendszerrel.